Alla inlägg under juli 2011

Av Wenche Rydén Linné - 31 juli 2011 00:09

Ca 40 st


100 g rumsvarmt margarin

½ dl majsolja

1 1/4 dl socker

3½ dl mjöl

1 rågad msk vaniljsocker

2 tsk hjortronsalt


Rör margarin, olja och socker någon minut.

Blanda mjöl, hjortronsalt och vaniljsocker.

Blanda det i smeten och kör till en smidig deg.

Rulla degen till en rulle, skär i bitar och rulla dem till små kulor.

Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

De behöver inte plattas till då de flyter ut av sig själva.

Grädda i 175 grader i ca 15 min.

 

Av Wenche Rydén Linné - 29 juli 2011 23:02

Denna bjöd svärmor på när hon fyllde år.

Den är underbart smaskens med en tjock vaniljsås.

Denna går ju givetvis att variera med de bär el frukter man vill ha. Dock behövs det ju inget extra socker ovanpå om du har sötare bär eller frukter.

300 g margarin (rumsvarmt)

4 dl socker

6 ägg

8 dl vetemjöl

4 tsk bakpulver

1½ dl mjölk

ca 600 g rabarber


Vispa margarin och socker luftigt.

Vispa i äggen ett i taget.

Blanda mjöl och bakpulver.

Blanda i detta växelvis med mjölken.

Bred ut smeten i en smord och bröad (eller bakplåtspappersklädd) långpanna.

Strö över rabarberbitarna och ½-1 dl strösocker (extra).

Grädda i 200 grader i 35-40 min.

Skär i lagom bitar efter att den svalnat lite.

Servera med en god vanilsås eller glass.

   

Av Wenche Rydén Linné - 29 juli 2011 22:52

Detta är superenkelt att göra och mycket billigare än köpt vanilinsocker (som inte har mycket med vanilj att göra).

Ta och snitta och skrapa ur 3 vaniljstänger.

Skär skalet i bitar.

Mixa detta med 1kg socker.

Sila bort skalbitarna och häll vaniljsockret i en burk.

   

Av Wenche Rydén Linné - 29 juli 2011 22:42

Jag hittade ett recept på lavendelsocker när jag letade runt efter nya recept. Detta skulle användas till bla. lavendeldrömmar och lavendelpannkakor. 

Jag har ju lavendel iträdgården så detta måste ju provas.

Klipp av stjälkarna precis under blommorna och lägg dem på vitt papper ett dygn så ev. kryp ger sig av.

Varva strösocker och lavendelstjälkarna i en burk.

Jag använde ca 1 kg socker och 15 stänglar lavendel.

Låt stå ca. 3 veckor innan du använder det.

Skaka burken ibland så ev. klumpar slås sönder.

 

Av Wenche Rydén Linné - 26 juli 2011 21:57

Idag drog vi iväg till Universeum i Göteborg. Med oss förutom barnen hade  vi med oss gubbens kusin Robin.

Vi letade parkeringsplats i nästan en timme i alla möjliga parkeringshus och utanför Liseberg men det var fullt överallt.

Vi åkte till sist till parkeringshuset där vi stog sist (där blev vi även av med en GPS och lite andra prylar när någon hade brutit sig in i bilen). Vi hann inte mer än komma in så berättade en kvinna i en mötande bil att det var fullt och att vi bara kunde vända för det var ungefär 15 bilar på väg ner. Ca 10 sek efter det så kom en äldre herre och knackade på rutan och sa att de skulle åka så vi fick gärna ta deras plats. När vi väntar på att mötande bil ska passera backar en annan bil ut och åker och precis då kommer mannen tillbaka med sin parkeringsbiljett och ger mig den. "Det är 1 ½ timme kvar, det är ju alltid något".

Tänk vilka snälla människor det finns.

Vi kom in på Universeum till slut iallafall.

Den store grabben är helt galen i hajar nu så han blev ju rätt nöjd när vi kom till den avdelningen. Tyvärr så kunde vi inte stanna där så länge som han ville för jag hade Charlie i bärsele och var nästan handikappad efter drygt 3 timmar med den klumpen på magen.

Adam var jättenöjd innan vi gick in på Universeum för han hade ju redan sett massor av spårvagnar och bussar.

Här kommer lite bilder, tyvärr blev de inte så bra som jag ville. Jag fick ha smartläget på då Charlie bara ville fäkta med armarna så fort jag skulle ta kort :(.

                                 

Av Wenche Rydén Linné - 25 juli 2011 20:28

Denna blir rätt bitter men passar väldigt bra till det söta i marängerna.


1 dl vatten

1 dl socker

1 dl kakao


Koka upp vatten och socker tills det kokar ordentligt.

Ta kastrullen från plattan och sikta i kakaon. 

Vispa ner kakaon ordentligt och koka upp blandningen lite snabbt och låt sedan svalna.

Av Wenche Rydén Linné - 25 juli 2011 20:13

Idag gjorde jag dessa underbart goda chokladmaränger.


3 äggvitor

2 dl socker

3 msk chokladsås (recept ovan)


Vispa socker och äggvita i vattenbad. Vattnet i kastrullen ska inte stormkoka utan bara sjuda.

Vispa tills smeten är tjock och blank. Den ska inte rinna ur bunken om du vänder den uppochned. Detta tar 5-10 min.

Ta bunken ur kastrullen och fortsätt vispa tills marängsmeten svalnat.

Ringla chokladsåsen över smeten och rör ett varv med slickepotten, inte mer då det bara blir en brun smet och inte fint marmoerade.

Klicka ut dem på en plåt med bakplåtspapper  och grädda dem i 125 grader i 40-60 min beroende på storlek. 

Jag fick ut 20 st och gjorde dem halvstora.

Goda att ha till glass eller bara äta dem som de är.

 

Av Wenche Rydén Linné - 24 juli 2011 21:14

Eftersom våran kära hund hade ätit upp de flesta smultringarna sist så gjorde jag en ny omgång idag. 

Jag var uppe och hälsade på min mormor och fick ett annat recept av henne som hennes syster använde då hon jobbade på ett hembageri i Norge.


4 ägg

3-4 dl socker

3 dl grädde

2 dl creme fraiche

2 tsk malen kardemumma

4 tsk hjortronsalt

ca 15 dl vetemjöl


Vispa ägg och socker.

Blanda ner de andra ingredienserna utan någon speciell ordning. 

Blir degen för klabbig så tillsätt mer mjöl, den ska vara som en vetedeg ungefär.

Kavla ut degen så den blir 0.5-1 cm tjock.

Tryck ut med två glas eller liknande så du får ringar.

Fritera dem i 180 grader ett par minuter på varje sida.

Lägg dem på hushållspapper så du blir av med en del olja.


Av denna degen fick jag ut 107 st och denna gången åkte de direkt i frysen där inte hunden kommer åt dem.

 

Ovido - Quiz & Flashcards