Direktlänk till inlägg 25 juli 2011

Chokladmaränger

Av Wenche Rydén Linné - 25 juli 2011 20:13

Idag gjorde jag dessa underbart goda chokladmaränger.


3 äggvitor

2 dl socker

3 msk chokladsås (recept ovan)


Vispa socker och äggvita i vattenbad. Vattnet i kastrullen ska inte stormkoka utan bara sjuda.

Vispa tills smeten är tjock och blank. Den ska inte rinna ur bunken om du vänder den uppochned. Detta tar 5-10 min.

Ta bunken ur kastrullen och fortsätt vispa tills marängsmeten svalnat.

Ringla chokladsåsen över smeten och rör ett varv med slickepotten, inte mer då det bara blir en brun smet och inte fint marmoerade.

Klicka ut dem på en plåt med bakplåtspapper  och grädda dem i 125 grader i 40-60 min beroende på storlek. 

Jag fick ut 20 st och gjorde dem halvstora.

Goda att ha till glass eller bara äta dem som de är.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards