Direktlänk till inlägg 24 juli 2011

Smultringar igen

Av Wenche Rydén Linné - 24 juli 2011 21:14

Eftersom våran kära hund hade ätit upp de flesta smultringarna sist så gjorde jag en ny omgång idag. 

Jag var uppe och hälsade på min mormor och fick ett annat recept av henne som hennes syster använde då hon jobbade på ett hembageri i Norge.


4 ägg

3-4 dl socker

3 dl grädde

2 dl creme fraiche

2 tsk malen kardemumma

4 tsk hjortronsalt

ca 15 dl vetemjöl


Vispa ägg och socker.

Blanda ner de andra ingredienserna utan någon speciell ordning. 

Blir degen för klabbig så tillsätt mer mjöl, den ska vara som en vetedeg ungefär.

Kavla ut degen så den blir 0.5-1 cm tjock.

Tryck ut med två glas eller liknande så du får ringar.

Fritera dem i 180 grader ett par minuter på varje sida.

Lägg dem på hushållspapper så du blir av med en del olja.


Av denna degen fick jag ut 107 st och denna gången åkte de direkt i frysen där inte hunden kommer åt dem.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards