Alla inlägg den 8 februari 2012

Av Wenche Rydén Linné - 8 februari 2012 21:15

Ja, det är väl alla barn men idag har mina varit "värre" än vanligt.

Jag gjorde dem tunna som crépes idag och i den stora pannan.

Charlie åt två st, Adam fem och Fabbe tryckte i sig sex stycken och då hade han ätit fisk i skolan innan.

De två mindre hade ätit risgrynsgröt till frukost och banan till mellanmål. 

Kul att de äter iallafall, det är ju inte alltid så.

Charlie äter alltid bra men de andra är det ju lite si och så med.

Av Wenche Rydén Linné - 8 februari 2012 20:59

Idag gjorde jag dessa supergoda muffins.

Slängde på lite crumble så blev de lite knaprigare.


12 st normalstora


Muffinssmet:

100 g margarin

2 ägg

1 1/2 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

1 1/2 dl mjölk

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 nypa salt


ca 4 dl blåbär


Smält margarinet och blanda i mjölken.

Vispa ägg och socker luftigt.

Tillsätt mjölkblandningen.

Blanda de torra ingredienserna i en skål och häll det i smeten.

Häll en sked smet i botten på varje muffinsform.

Lägg i blåbär efter eget tycke och därefter mer smet till det täcker 2/3 av formen.


Crumble:

2 dl havregryn

1 dl socker

1 dl vetemjöl

75 g kylskåpskallt margarin.


Tärna margarinet och nyp ihop det med övriga ingredienser.

Häll över lagom mängd på muffinsen (det gick inte åt allt hos mig).

Lägg ett par blåbär på toppen som garnering.

Grädda sedan i mitten av ugnen i 200 ° varmluft i ca 20-25 min.

 

Ovido - Quiz & Flashcards