Direktlänk till inlägg 22 oktober 2011

Äppelkaka med "crumble"

Av Wenche Rydén Linné - 22 oktober 2011 22:24

Jag hade lite äpplen hemma som ingen äter upp. Vi gillar inte äpplen som börjar bli mjöliga i vår familj så dessa tänkte jag göra nåt annat med.

6 st portionsformar blir det av denna mängden.


4 äpplen

2-3 msk smör

2-3 msk strösocker

1-2 tsk malen kanel


Skala äpplena och tärna dem i ca 1x1 c, stora kuber.

Häll smör, socker och kanel i en stekpanna och blanda ihop på hög värme.

Häll i äppelbitarna och rör runt dem i blandningen. Stek äpplena på hög värme ca 5 min.

Portionera upp bitarna i ugnsfasta formar.


Crumble:

75 g kallt smör

2 dl havregryn

1 dl vetemjöl

1 dl strösocker


Blanda de torra ingedienserna i en bunke och lägg sedan i smöret och nyp ihop det med mjölblandningen.

Lägg crumblen över äppelbitarna i formarna.

Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 10 min (eller tills det bubblar och crumblen fått fin färg).

Servera med vaniljglass, vispad grädde eller vaniljsås.

   

Denna blev sååå god att min man frågade om han fick ta en extra ;).


Barnen hade beställt chokladpudding och det fick de ju, det är ju lördag.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards