Direktlänk till inlägg 27 september 2011

Snabb och enkel tårta

Av Wenche Rydén Linné - 27 september 2011 10:07

Jag hade lite tidsbrist när jag skulle baka tårta till den store grabben som fyllde 8 nu i söndags.

Jag tog en smidig väg som jag har gjort några gånger innan.

Istället för att göra en vanlig tårtbotten så gjorde jag tre stycken rulltårt"bottnar".

Under tiden som Den första bottnen var i ugnen hann jag diska ur bunken och göra nästa smet.

När den var i ugnen så kunde jag lägga på fyllningen på den första och vispa ihop smet till den sista bottnen.

De svalnar ju jättefort när de är så tunna.


1 rulltårtebotten

3 ägg

1½ dl socker

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver


Vispa ägg och socker poröst.

Blanda mjöl och bakpulver och häll sedan i det i smeten.

Kör till en jämn smet.

Häll ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper i och stryk ut smeten till ett jämnt lager.

Grädda i 250 grader i ca 5 min.

Lägg ett bakplåtspapper på en lagom stor bricka och strö över lite strösocker.

Stjälp upp bottnen på det nya papppret och lossa försiktigt det gamla pappret.

På detta lager hade jag jordgubbsylt.

En ny botten över detta och sedan ett lager vaniljkräm (gjort på 4 dl mjölk och 1½ dl snabbmarsanpulver).

Därefter en ny botten och låt svala ordentligt.

Frisra den lite så den blir jämn och fin i kanterna (eller skär valfri figur).

Sedan är det bara att garnera efter eget huvud.

Jag färgade grädden blå och gjorde siluetten av en haj med chokladsås.

Fabian är helt tokig i hajar så han blev överlycklig. :)

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards