Direktlänk till inlägg 10 augusti 2011

Amerikanska chokladmuffins

Av Wenche Rydén Linné - 10 augusti 2011 21:52

Hittade ett recept på Matklubben.se. Jag letade efter något som var i stil med Mc Donalds muffins och hittade dessa.

Jag kan säga att de är väääääldigt nära.


Det blir ca 12 st stora.


4 dl vetemjöl special

4 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

½ tsk salt

2 dl socker

1 dl kakao

100 g grovhackad mörk choklad

1 ägg

3 dl mjölk

1 dl neutral olja (exv. raps)

 

Sätt ugnen på 200 grader.

Vispa samman ägg, mjölk och olja.

Blanda alla torra ingredienser i en skål och häll sedan i dem i mjölkvispet.

Rör till en slät smet men inte för länge för då blir den seg.

Vänd ner chokladen.

Skeda upp i stora muffinsformar eller i en smord muffinspanna.

Jag brukar sätta formar i muffinspannan när jag gör stora muffins för då håller sig formarna fina (även om man har lite tunnare formar) och man behöver inte vara orolig för att de välter när man häller i smeten.

Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min.

Jag lade på ett par chokladknappar när jag tog dem ur formen.

Låt svalna, ät och njuuuut.


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards