Direktlänk till inlägg 25 juni 2011

Chokladpaj

Av Wenche Rydén Linné - 25 juni 2011 13:45

Denna gjorde jag till efterrätt igår....supergod och krämig.


Pajdeg:

100 g smör

2 dl mjöl

2 msk kakao

1 krm salt

2 msk socker

1 äggula


Blanda alla ingredienser utom gulan (den ska i sist). Lägg sedan i gulan och blanda till en jämn smet. Lägg denna i kylen 1 timme.

Tryck ut degen i en springform (avtagbar botten) 24 cm. Nagga degen ch förgrädda den i mitten av ugnen i 175 grader 10-15 min.

Ta ut formen och sänk till 150 grader.


Fyllning:

75 g smör

75 g mörk choklad

4 msk kakao

2 ägg

1½ dl socker 

1½ msk sirap

1½ msk gräddfil


Lägg smör, choklad och kakao i vattenbad och smält under omrörning.

Vispa ihop ägg och socker och tillsätt sirap och gräddfil.

Rör ned chokladsmeten och blanda ihop.

Häll smeten i pajskalet och grädda i mitten av ugnen i ca 45 min.

Låt svalna.


Glasyr:

100 g mörk choklad 

1 dl grädde


Lägg chokladen i en bunke. 

Koka upp grädden och häll den över chokladen.

Rör tills chokladen har smält och häll glasyren sedan över pajen.

Låt stå kallt ett par timmar.

Servera gärna med lättvispad grädde...eller som jag, lite vaniljglass.

Mums

 




















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards