Direktlänk till inlägg 28 mars 2011

Succékaka ?!

Av Wenche Rydén Linné - 28 mars 2011 07:01

Testade denna idag (igen). Förra gången tog jag en vanlig långpanna och det funkade inte alls. Denna gången gick det bättre men om jag hade skrivit receptet själv hade jag nog bara kallat den "kladdkaka med glasyr". Glasyren var visserligen sliskig och god men godare kakor har man ju gjort. Jaja....testat har jag gjort och det var ju det jag skulle göra. Här kommer receptet.

Ingredienser

Kakan:
200 g smör
3 dl socker
2 ägg
1 dl cacao
2 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver


Glasyr:
2 dl grädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 g mörk blockchoklad
100 g smör


Garnering:
Flagad mandel

Gör så här

 
Smält smöret i en kastrull.
Ta den av värmen och rör ner socker och ägg.
Blanda cacao, vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Rör ner mjölblandningen i kastrullen.
Bred ut smeten i en långpanna (35x20cm) med smort smörpapper. Grädda i 175 grader 15-20 minuter.
Vänd kakan upp och ner på smörpapper. Dra försiktigt bort smörpappret från kakan.

Gör glasyren:
Blanda grädde, socker, sirap och blockchoklad (i bitar) i en kastrull.
Låt koka under omrörning tills glasyren tjocknar och blockchokladen smält, 10-15 minuter.
Ta kastrullen av värmen och vispa ner det kalla smöret i klickar.
Bred glasyren över kakan och strö över flagad mandel.


Låt kakan kallna i kylen. Skär den i rutor och njut!!!


 

Jag hade ca 1 dl kvar av glasyren då den var rätt "rinnig", men att värma den lite och ha på vaniljglass är inte allt äckligt :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards